Skip to main content
Nieuws

Skill-based gaming nu al een flop bij Caesars

Skill-based gaming, het zou de toekomst van de casino-sector worden. Maar een eerste experiment van gokgigant Caesars is alweer gestopt, na slechts 6 maanden.

Professioneel gamer Vanessa Arteaga test het spel Danger Arena.

Het was de laatste jaren hét buzzword onder casino-experts: skill-based gaming. Simpel gezegd: gokkasten waarbij je zelf invloed hebt op de uitkomst van het spel.

Denk aan een bonusronde op een gokkast waarbij je quizvragen moet beantwoorden; hoe meer goede antwoorden, hoe hoger je prijs. Of een schietspelletje à la Space Invaders; hoe beter je speelt, hoe meer je wint.

Dankzij skill-based spellen zouden millennials eindelijk in groten getale naar het casino komen, zo viel de afgelopen jaren op ieder gokcongres te horen en in ieder vakblad te lezen. Tot nu toe lopen jongeren onder de 35 namelijk nog niet zo warm voor traditionele gokkasten, terwijl ze wel massaal videogames spelen.

Ook Erwin van Lambaart, ceo van Holland Casino, vertelde vorig jaar dat de staatscasinoketen heel graag aan de slag wil met skill-based gaming, al voorziet hij nog een hoop heisa op het gebied van regelgeving.

Wellicht kan Van Lambaart zich de moeite besparen, want Caesars heeft na een experiment van zes maanden alle skill-based apparaten weggehaald uit de drie casino’s die het bedrijf uitbaat in Atlantic City.

De reden: ze brachten niet eens genoeg op om de leverancier te betalen.

‘Potential players just walk right past’

Caesars plaatste eind 2016 ruim 20 skill-based gokkasten van fabrikant GameCo op de vloer van de casino’s Harrah’s Resort, Bally’s Atlantic City en Caesars Atlantic City.

Caesars koos voor het spel Danger Arena, een schietspel waarbij je binnen een bepaalde tijd zoveel mogelijk robots moet neerschieten. Hoe meer robots je uitschakelt, hoe hoger je prijs.

Danger Arena: een kruising tussen videogame en gokkast.

Melissa Price, senior vice president of gaming enterprise bij Caesars, vertelt in de lokale krant dat de skill-based games relatief populair waren onder jongere spelers. Millennials waren goed voor 71 procent van de gespeelde tijd op de automaten. Ter vergelijking: slechts 8 procent van de omzet op traditionele slots komt van millennials.

Maar de omzet op de skill-based games viel zwaar tegen. Volgens Price komt dat onder meer doordat de spellen niet goed herkenbaar zijn: ‘If I put a game in the middle of the sea of slots, it just looks the same. Potential players just walk right past.’

Price geeft nog een positieve draai aan de flop door het ‘a big learning experience’ te noemen. Ook zou Caesars nog steeds geloven in het potentieel van skill-based gaming.

De oprichter van GameCo, Blaine Graboyes, verzekert dat zijn bedrijf blijft samenwerken met Caesars. ‘Gamers love video games. Video-game players love playing video games, and we are looking for that type of experience in the casino.’

Laatste update 19-04-2024
Nieuwsberichten 908
Onafhankelijkheid 100%
Sinds 2014