Op skill-based gokkasten is winnen geen toeval meer
De casino-industrie werkt achter de schermen aan een nieuwe generatie gokkasten. Deze slot machines lijken qua spel meer op Super Mario Bros. dan op de bekende slots met kersen en zevens.
Op de nieuwe gokkasten gaat het niet alleen om puur geluk, maar ook om skills. Dat betekent dat je door te oefenen steeds beter zou kunnen worden in een bepaald gokspel. Net zoals je steeds beter Grand Theft Auto gaat spelen, als je vaak achter de Xbox duikt.
Dat is met recht een revolutionaire ontwikkeling. Want sinds het prille begin van het casino tot nu toe draaide het in casino’s om spellen waarbij winnen gebaseerd is op louter toeval.
Oké, bij blackjack heb je enigszins invloed op de uitkomst van je spel, maar daar houdt het dan ook meteen mee op. Poker uitgezonderd, maar de Nederlandse rechters zijn er na talloze rechtszaken nog steeds niet over uit of poker een kansspel is, of een behendigheidsspel.
Prijs of geen prijs
De gokkasten van nu, zowel fysieke gokkasten als online slots, werken met een zogenaamde Random Number Generator (RNG). De RNG moet je je voorstellen als een elektronisch apparaatje dat een eindeloze reeks willekeurige getallen uitspuwt, iedere fractie van een seconde een nieuw getal.
Druk je op de startknop van een gokkast, dan ‘pak’ je daarmee het nummer dat als laatste uit de RNG gekomen is. Met dat nummer gaat de computer in de gokkast aan de slag om de rollen te laten draaien.
Hoort bij het nummer een prijs, dan zorgt de computer dat de rollen de daarbij horende winnende combinatie laten zien.
Zou je een milliseconde later op de knop gedrukt hebben, dan had je een ander getal uit de RNG gepakt en hadden de rollen iets heel anders laten zien.
Of er een prijs valt of niet, is dus geheel gebaseerd op toeval. Daarom heet de Random Number Generator ook ‘random’: willekeurig.
Maar niet iedereen vindt het (nog) leuk om een uur lang op een knop te drukken en ondertussen te hopen dat de jackpot valt. Of om te kijken of je nummers vallen tijdens een potje bingo in Holland Casino. De huidige generatie jongeren is gewend aan veel (meer) interactie.
Beter spelen = meer winnen
In de VS – waar anders – werken gokkastfabrikanten dan ook aan een nieuwe generatie slots die niet louter werken op basis van een RNG. Spelers kunnen de uitkomst van het spel daadwerkelijk beïnvloeden. Dat betekent dat je vaker zal winnen, als je veel geoefend hebt op een bepaalde gokkast.
Een gokkast die je zelf kunt beïnvloeden, dat is (weer) iets heel nieuws. En eigenlijk niet zo gek bedacht, wat Meneer Casino betreft. Het feit dat spelers de uitkomst van een slot kunnen beïnvloeden, haakt in op de razend populaire markt van computergames.
In Nevada werd vorige week een wet aangenomen die casino’s toestaat om dit soort behendigheidsspellen te plaatsen en naar verwachting kun je dit jaar nog de eerste ‘skill-based’ gokkasten spelen in Las Vegas.
Kermis in het casino
Gokkastfabrikanten bereiden zich al jaren voor op deze stap. Bally Technologies bijvoorbeeld kwam in 2012 al met een slot machine gebaseerd op het spelletje skee-ball.
Je kent het spel ongetwijfeld van de kermis (en van de amusementshallen in Center Parcs): je rolt een bal over een helling met aan het einde meerdere gaten, elk met een bijbehorend aantal punten.
Op de kermis win je daarmee tickets, die je kan inwisselen voor een teddybeer. Bij Bally speel je om echt geld.
In de huidige variant van de slot machine is het nog puur toeval in welk gat de bal terechtkomt. Maar Bally ontwikkelt nu een versie waarbij behendigheid wel een rol speelt.
Waarschijnlijk krijgen de kasten van Bally ook een highscore-lijst, net zoals de arcade games van vroeger. Meneer Casino denkt er met weemoed aan terug.
Gokken met Atari en Konami
Niet alleen gokmultinationals zien mogelijkheden, maar ook bedrijven die het nu nog van gewone videogames moeten hebben.
Atari bijvoorbeeld heeft voor fabrikant IGT een gokkast ontwikkeld gebaseerd op het klassieke schietspelletje Centipede (uit 1981).
En dan is er Konami. In de jaren tachtig en negentig was het nog een van de grootste ontwikkelaars van videogames, maar dit Japanse bedrijf vormt zich in rap tempo om tot gokspecialist.
Konami denkt snel met nieuwe behendigheidsspellen voor casino’s te komen. Dus verwacht binnenkort oude game-favorieten als Silent Hill, Metal Gear en Nemesis op de casinovloer.
En in Nederland?
In Nederland zal het waarschijnlijk iets langer duren voordat we op gokkasten kunnen spelen die lijken op Super Mario Bros. Holland Casino is meestal vrij traag met het oppikken van innovaties en koos in het verleden vaak net de verkeerde spellen uit. Al lijkt het de laatste tijd beter te gaan.
Meneer Casino vermoedt dat concurrent Novomatic ook plannen heeft voor videogame-achtige gokkasten. Novomatic heeft als voordeel dat het zelf casino’s uitbaat én zelf spellen ontwikkelt, die je bovendien ook online kan spelen. Dat scheelt dus een hoop gedoe qua inkoop.
Nederland heeft wel één voordeel boven Nevada: waarschijnlijk is er geen nieuwe wet nodig voor het nieuwe type gokkasten. Tenminste, als de gokkastenbouwers daadwerkelijk kunnen aantonen dat hun slots behendigheidsspellen zijn en géén gokspel. Dan vallen de spellen namelijk niet onder de Wet op de Kansspelen.
Dat is dezelfde (legale) route die de Nederlandse ondernemer Gerard Wiggers volgt met zijn Golden Ten Casino’s.